Ja, jeg ved det – den overskrift indbyder til en tøhø-kommentar, ikke? Noget skal jeg jo gøre for at få din opmærksomhed – ikke, mand?

For dette indlæg er til dig. Et indlæg, der handler om hvordan, du kan blive bedre til at kommunikere, møde, forstå og anerkende og samarbejde med dine kvindelige medarbejdere, kollegaer – eller måske endda din kvindelige leder.

Kvinder har lært at tale ‘mandsk’
Kvinder har efterhånden (i større eller mindre grad) lært det. At tale ’mandsk’, hvis vi vil frem i verden. Blandt andet har vi forstået, at det virker  på jobbet, hvis vi:

– tænker over mængden af vores spørgsmål – og måden, vi stiller dem på til dig
– holder vores tale i korte, klare sætninger – og hele tiden have et budskab og mål for øje
– ikke afbryder dig for meget, når du er i gang med at præsentere noget for os
– kommer på banen – spiller os selv aktivt ind – er skarpe og tydelige
– … for bare at nævne nogle få pointer.

Tro mig, det er ikke altid nemt. Men vi er ved at lære det. Selvom det har omkostninger, fordi det ikke falder os alle naturligt.

Du kan lære at forstå ‘kvindsk’
I dette indlæg vil jeg lære dig lidt om at tale ’kvindsk’. Altså, ikke at du skal lægge din naturlige stil helt om – men du kan begynde at ændre nogle små ting i din kommunikation med kvinder på jobbet (og derhjemme?). Jeg garanterer dig, at du vil opdage, at samarbejdet kan blive endnu mere frugtbart fremadrettet.

Først og fremmest:
– Når vi taler til og med dig, så vis os, at du lytter og hører, hvad vi siger. Vis det aktivt! Dvs. ryst lidt på hovedet, nik en gang eller to, skriv en note, smil, stil et spørgsmål. Vi føler os så bekræftet og mødt, når det sker, at vi præsterer endnu bedre fremadrettet
– Vær opmærksom på at være mere empatisk i dit sprog, end du sædvanligvis er. Brug sætninger som: Du har allerede … og det er SÅ godt. Jeg tænker, at hvis du… kan det blive endnu bedre. Prikken over I’et vil være…
– Ros os … løbende! Det er skønt – men ikke nok for os – at få en bonus i slutningen af året, et større ansvarsområde eller en eller anden frynse. Du skal SIGE det til os – udtrykke, hvad vi gør godt… og gøre det med jævne mellemrum, så vi føler os ‘set’. Det er en kæmpe motivator for os og får os til at præstere max.

Det her er bare nogle få, overordnede eksempler på, hvad du kan være opmærksom på i løbet af din arbejdsdag. Hvis du vil høre flere detaljer og live-eksempler, så får du en unik chance lige her og nu.

Festligt gå-hjem-møde – og et glas rødvin
Torsdag den 10. marts holder jeg nemlig et gå-hjem-møde KUN for mænd… og jeg byder samtidig på et godt glas rødvin, som kan få mine pointer til at glide ned :-).

Her er detaljerne:
• Mød op med din mandlige kollega, dine gode venner, mændene i chefgruppen eller mandlige medarbejdere
• Sæt tid af mellem kl. 15.30 og 17.00 til halvanden times underholdende, lærerig inspiration
• Meld dig til på mail: birgitte@baadegaard.dk eller ring til mig på telefon 2927 5348
• Indbetal 200,- kroner pr. person via MobilePay på ovenstående mobilnummer – kommer I to, får I en mængderabat på 100,- kroner pr. par, dvs. 300,- kroner
• Kom i godt humør og med åbent sind på Birkerød Kongevej 44, 1. sal i Birkerød

Jeg glæder mig til at høre fra dig – og til at få gang i en god debat!

Kategorier: Kommunikation, Ledelse, Mænd og kvinder på job og Værdier.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *