Forleden modtog jeg endnu en mail fra en kompetent og ambitiøs kvinde med karriere og styr på det hele. En ærlig  mail, der indledtes med ordene:

’Så er der to mere til statistikken og din eksempelsamling.’

Herefter fulgte en beskrivelse af, hvad hun og hendes leder-kollega, som også havde sagt op, havde tænkt sig at gøre nu: reflektere, få tid til familien, drosle ned, overveje fremtiden og i det hele taget meningen med (arbejds)livet.

Lige før sommerferien talte jeg med en dygtig og vellidt CEO, som også havde sagt op – trods gode resultater og glade medarbejdere. Hun havde brug for at mærke sig selv igen – ville måske gå Caminoen – havde behov for, at det gik mindre hurtigt.

Disse kvinder er bare nogle få eksempler på det, jeg oplever i øjeblikket:

Der er en megatrend i gang af kvinder, som bare IKKE VIL ’DET HER’ MERE! Punktum. Både ledere, projektledere, ikke-ledere, kompetente teamledere mm. Og de bliver yngre og yngre – helt ned til 30 år gamle (efter kun et par år på arbejdsmarkedet). Det gælder både dem, som bliver i deres job (og ikke bryder sig om det, de laver, i årevis) og dem, som handler (og ofte gør noget ’helt andet’).

Kvinders savn (dvs. mangler i hverdagen og arbejdslivet) kan stilles op på følgende måde:

M – Mening
A – Autenticitet
R – Ros
E – Empati
R – Relationer
I – Indre stemme
D – Deling
T – Tillid

Jeg blev opmærksom på trenden allerede for 5-7 år siden, men de sidste 2-3 år er den blevet mere og mere udtalt. Så udtalt, at jeg i sommeren 2017 lavede en miniundersøgelse over årsagerne til, at kvinder dropper deres gode, faste job for at blive selvstændige.

Hovedårsagerne var i ultrakort form: 1) dårlig ledelse, 2) uforløste ambitioner og 3) dårligt arbejdsklima – herunder for lidt anerkendelse og for ufleksible rammer. Plus et inderligt ønske om at gøre en virkelig forskel i sit arbejde.

Læg mærke til sidste punkt, for det er en af nøglerne til det exodus, der er i gang: behovet for en dyb(ere) mening med arbejdet – hvilket er langt mere end et ambitiøst forretningsmål.

I en engelsk undersøgelse fra 2013 faldt jeg over den statistik, du kan se som illustration på dette indlæg. Mønsteret er nøjagtig det samme. Her er cirka 1200 kvinder, primært i alderen 30-50, blevet spurgt om deres jobtilfredshed – skræmmende få er glade med det job, de har, og 80 % elsker ikke deres arbejde (undersøgelsens ord, ikke mine). I USA er man også begyndt at få øjnene op for, at mønsteret eksisterer, og ikke mindst ift. veluddannede Millenials er udfordringen tydelig. Selv i Hindustan Times har jeg fundet en artikel, der omhandler det samme – kvinder, der forlader jobbet, her med primært fokus på tech.

Noget tyder på, at en bestemt ledertype – den såkaldte Servant Leader eller Transformational Leader – får kvinder til at blive. Og til at trives. En m/k leder, som agerer fair, etisk, åbent, ægte, uegennyttigt, værdibaseret og som motiverer, ser styrker, accepterer fejl, er opmærksom på hver enkelt medarbejder og i det hele taget er tydelig og nær i sin ledelsesstil. Ikke just det, vi hører og læser, karakteriserer dansk ledelsesstil.

Dette kvindelige exodus er, tror jeg, starten på et større skred, der er på vej – et skred, hvor kvinderne er de første til at forlade skuden. Så det er om at være obs om organisation – både for at holde på kvinderne og for i metaperspektiv at forstå hvad, der rører sig ’blandt masserne’.

Jeg har netop fået godkendt min 1. års opgave på JUNG Instituttet og har skrevet om dette tema: Kvinders corporate exodus. Selvom der er en del Jung-terminologi i opgaven, er den nem at gå til. Her taler jeg om metaperspektivet – den mulige, overordnede forklaring på hvorfor, denne bevægelse opstår og sætter i gang.

Hvis du vil læse den – som mand, kvinde, leder, CEO eller blot nysgerrigt menneske – så send mig en mail på birgitte@baadegaard.dk. Så vil jeg sende den til dig.

Kærligst

Birgitte

PS og er du blevet nysgerrig efter at følge mere med i, hvad jeg skriver og laver – lige fra kurser til foredrag og bøger – så meld dig gerne til mit nyhedsbrev. Det er nemt: send en sms til 1299 og skriv Nyhedsbrev (almindelig takst) – så går resten af sig selv.

 

Kategorier: diversitet, Kommunikation, kvinde, Ledelse og Mænd og kvinder på job.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *